De IJtram, die Amsterdam Centraal Station met IJburg verbindt, is een tramlijn waar veel reizigers van gebruik maken. Het levert een belangrijke bijdrage aan het regionale openbaar vervoer. De tramlijn heeft echter verbeteringen nodig om voorbereid te zijn op toekomstige ontwikkelingen. De nieuwbouw op IJburg begint weer aan te trekken en op Zeeburgereiland wordt volop gebouwd. Voor verdere ontwikkeling en kwaliteit van beide gebieden is het nodig dat deze ontsloten zijn door hoogwaardig, kwalitatief, snel en betrouwbaar OV.
Onderzocht is hoe de capaciteit van de IJtramstalling uitgebreid kan worden van 14 naar 25 voertuigen. De opstelcapaciteit van de huidige stalling is nu ontoereikend en zal de toenemende vervoersvraag niet aankunnen. De kosten van uitbreiding zijn geraamd op € 3,6 miljoen euro.
Daarnaast is onderzocht welke problemen er zijn op de gehele lijn en welke oplossingen mogelijk zijn. Oplossingen zijn onder andere het aanpassen van de keerlus bij Oostzijde Busstation CS (Ruijterkade). de elektriciteitsvoorziening van de IJtram, de inzet van tweerichtingsmaterieel en aanpassingen aan wegen rond de tramlijn. Deze maatregelen kunnen naar verwachting in de periode 2015-2017 gerealiseerd worden. De kosten voor de infrastructuur zijn geraamd op € 4,8 miljoen euro.
Naast de verbetering van de knelpunten van de IJtrambaan en de uitbreiding van de IJtramstalling wordt ook gekeken naar verbeterpunten langs de baan, zoals voldoende fietsparkeervoorzieningen bij haltes en beter functionerende en veiligere kruispunten en oversteekplaatsen.
Vervoerregio Amsterdam heeft samen met haar partners GVB en gemeente Amsterdam een investeringsagenda en samenwerkingsovereenkomst vastgesteld voor het openbaar vervoer (IAOV). Hierin staan de infrastructurele maatregelen voor de periode 2014-2025. Doel is om het OV sneller, betrouwbaarder en comfortabeler te maken en aan te passen aan de verandering die de Noord/Zuidlijn met zich meebrengt. Daaronder valt ook het project IJtram en IJtramstalling.