Banner met afbeeldingen
Tekst (1 kolom, smal)

Prestaties Mobiliteit 2017

Op deze pagina vindt u informatie over het openbaar vervoer in de regio Amsterdam. Het gaat hierbij om het aantal instappers per lijn, het aantal afgelegde kilometers per reiziger en er is een onderzoek over de klanttevredenheid van OV- reizigers vinden. In de Vervoerregio zijn er vier concessiegebieden: Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Waterland en Zaanstreek.

Instappers en Reizigerskilometers

  • Bij het genoemde aantal instappers gaat het om het aantal geregistreerde inchecks met de chipkaart. In het geval van Amsterdam staat dit gelijk aan het totaal aantal betalende reizigers. In de streekconcessies Amstelland-Meerlanden, Waterland en Zaanstreek wordt naast de OV-chipkaart ook met papieren kaartjes gereisd. Deze reizen/ritten/reizigerskilometers ‘op papier’ worden niet meegeteld in de registraties. Hierdoor is het totaal aantal instappers onbekend in deze concessies. Aangenomen wordt dat het aantal instappers ten hoogste 110% van de vermelde aantallen bedraagt.  Met name op lijnen waarvan veel toeristen en bezoekers gebruik maken kunnen de daadwerkelijke aantallen hoger liggen.
  • Een incheck is bij Bus en Tram altijd gebonden aan een voertuig. Een overstap betekent dus twee keer instappen, en zo is ook geteld. Er is dus sprake van instappers in ritten. Vervoerkundig gezien bestaat een reis uit een of meerdere ritten.
    Bij de metro (en sneltram 51) check je, anders dan bij tram en bus, niet in op het voertuig, maar op de halte/station. Dat betekent dat je op gemeenschappelijke trajecten (51, 53 en 54 tussen CS en Amstel bijvoorbeeld) niet kunt vaststellen met welke lijn precies is gereisd. Bovendien hoef je bij een overstap van de ene op de andere metrolijn niet opnieuw in- en uit te checken.
  • Bij reizigerskilometer gaat het om het totaal aantal kilometers afgelegd door alle reizigers. Alleen OV-chipkaartreizigers worden hier geteld. Er is geen rekening gehouden met zogeheten grijsreizen (eerder uitchecken dan uitstappen) en zwartreizen (reizen zonder betalen/inchecken)
  • De OV-chipkaartregistraties zijn afhankelijk van werkende registratieapparatuur. De cijfers houden geen rekening met storingen en dergelijke.

Informatie per concessie

De beschikbare informatie is verdeeld per concessie en ziet er per concessie anders uit. Dit komt, omdat de vervoerder vrij is in de vorm waarin hij deze informatie oplevert. Ook landelijk zijn er geen eisen over de eenheid van aanleveren van de informatie.De Vervoerregio Amsterdam spant zich de komende jaren in om deze (en nog meer) informatie voor iedereen inzichtelijk te maken, op een makkelijkere en leesbaardere manier.
Wilt u meer weten over de punctualiteit van het openbaar vervoer, dan vindt u dat hier

Afbeeldingen (alleen headers)
Afbeeldingen (alleen headers)
Afbeeldingen (alleen headers)