Banner met afbeeldingen
Tekst (1 kolom, smal)

Beheer en onderhoud

Vervoerregio Amsterdam is eindverantwoordelijk voor het lokaal spoor voor de (snel)tram en metro. De Vervoerregio legt de benodigde infrastructuur niet alleen aan, maar verzorgt ook het beheer en onderhoud ervan. Van de sporen, haltes, bovenleiding/stroomrail tot de communicatiesystemen en de beveiliging.

Soorten onderhoud

De Vervoerregio voert twee soorten onderhoud uit:

  • Dagelijks beheer en onderhoud. Hieronder vallen: inspecties, preventief en klein correctief onderhoud, maar ook spoedreparaties en onkruid verwijderen.
  • Vervangingsonderhoud. Hierbij worden onderdelen één op één vervangen. Denk aan: spoorstaven, dwarsliggers, wissels, kruisingen, beveiligingssystemen, bovenleidingen en/of stroomrail.

Financiering onderhoud

Het dagelijks onderhoud van de tram- en metro-infrastructuur en het vervangingsonderhoud van de traminfrastructuur kost de Vervoerregio in de periode van 2014 tot en met 2024 in totaal 684 miljoen euro. Dat is ruim 60 miljoen euro per jaar. Dit is vastgelegd in het ‘Convenant Beheer en onderhoud railinfrastructuur’.

In het vervangingsonderhoud van de metro-infrastructuur investeert de Vervoerregio van 2015 tot en met 2031 in totaal 609 miljoen euro. Dat komt neer op gemiddeld ruim 35 miljoen euro per jaar. Dit is vastgelegd in het ‘Convenant Meerjaren Vervangingsonderhoud Programma Metro’.

Samenwerking

De Vervoerregio werkt voor beheer en onderhoud van de railinfrastructuur samen met gemeente Amsterdam en GVB Infra BV. De ‘rolverdeling’ is:
• Vervoerregio Amsterdam is eindverantwoordelijk voor het lokaal spoor
• Gemeente Amsterdam is eigenaar en strategisch beheerder van de railinfrastructuur en opdrachtgever voor GVB Infra BV
• GVB Infra BV voert het beheer en onderhoud uit (i.o. van gemeente Amsterdam).

Vergunning voor onderhoud

Er gelden regels voor het uitvoeren van onderhoud. Die zijn vastgelegd in de Wet lokaal spoor (Wls), die sinds 1 december 2015 van kracht is.
Hoewel de Vervoerregio eindverantwoordelijk is voor aanleg en onderhoud, treedt gemeente Amsterdam op als vergunningverlener. Alle partijen die werkzaamheden willen uitvoeren aan, op, onder, naast en boven de tram- en metro-infrastructuur moeten bij gemeente Amsterdam een vergunning aanvragen.

Overlast

Reizigers en inwoners kunnen overlast ervaren van onderhoudswerkzaamheden. Er wordt alles aan gedaan om de overlast zo beperkt mogelijk te houden. GVB informeert reizigers en inwoners hier actief over. 

Meer informatie

Meer informatie vindt u op de websites van de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Amsterdam en van GVB:
• Gemeente Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie/ruimte-economie/metro-en-tram/
• GVB-omleidingen: http://www.gvb.nl/omleidingen
• Wet lokaal spoor en vergunningen: https://www.amsterdam.nl/gemeente/organisatie/ruimte-economie/metro-en-tram/wetlokaalspoor/

Contactpersoon: Lex Brantenaar