Banner met afbeeldingen
  • Banner impactstudie Noord/Zuidlijn
Tekst (1 kolom, smal)

Impactstudie Noord/Zuidlijn

Op 22 juli 2018 was het zover. Toen is de Noord/Zuidlijn gaan rijden. De Noord/Zuidlijn is de grootste ingreep in het Amsterdamse openbaar vervoer in decennia. Dit is een unieke kans om de vervoerkundige, ruimtelijke en economische effecten te meten van een nieuwe metrolijn. Daarom voeren de Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam samen met wetenschappelijke instellingen (AMS, VU, UvA, CWI en HvA) een omvangrijk onafhankelijk onderzoek uit: de Impactstudie Noord/Zuidlijn.

De Noord/Zuidlijn heeft naar verwachting een grote impact op de stad. Het is Interessant om te onderzoeken en te leren begrijpen hoe vervoersstromen veranderen door de Noord/Zuidlijn, en met welke snelheid dat gebeurt. Maar de invloed is waarschijnlijk groter dan alleen op mobiliteit. Wat is de invloed van de Noord/Zuidlijn op gebiedsontwikkeling in Noord? En wat gebeurt er met de vastgoedprijzen rondom stations? Hoe verandert het gebruik van de openbare ruimte? Door een onderzoek uit te voeren naar de  gevolgen van de Noord/Zuidlijn op stad en regio, kunnen we kansen benutten. De resultaten leveren namelijk unieke kennis op en versterkt de ontwikkeling op gebied van  innovatie. Onze ambitie: leren en innoveren door samenwerking tussen wetenschap, bedrijfsleven en praktijk. 

De Impactstudie duurt vier jaar en richt zich op vier onderzoeksterreinen:

1. Openbaar vervoer
2. Mobiliteit en bereikbaarheid
3. Gebiedsontwikkeling en openbare ruimte
4. Ruimtelijke economie

Voor ieder van deze vier thema's zijn onderzoeksvragen benoemd waarop een antwoord moet komen. Voor meer informatie over de onderzoeksvragen en onderzoeksaanpak kunt u contact opnemen met Machiel Kouwenberg, Rutger Veldhuijzen van Zanten of Barry Ubbels. Op deze website worden resultaten en publicaties gedeeld zodra deze beschikbaar zijn.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.