We hebben allemaal weleens hulp nodig tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld wanneer we een kinderwagen moeten tillen, of de juiste route proberen te vinden. Toch zien we dat reizigers met een hulpvraag nog niet altijd worden opgemerkt, of op de juiste manier worden geholpen. De bewustwordingscampagne ‘Breek uit je Bubbel’ wil hier verandering in brengen!
Ook al helpen we graag: we zitten óók regelmatig in onze eigen wereld als we onderweg zijn. We lezen een boek, of checken onze telefoon. En soms twijfelen we of iemand daadwerkelijk hulp nodig heeft.
Met de slogan ‘Breek uit je Bubbel. Kijk om naar elkaar’ herinneren we reizigers eraan om regelmatig uit hun eigen wereld te stappen, om zich heen te kijken en te helpen. Onder de slogan staan de concrete stappen: ‘kijk - vraag - help’. Kijk om je heen, vraag of en hoe je kunt helpen en bied hulp als die gewenst is. Zo maken we het openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen.
De campagne is zichtbaar in trams, bussen en metro’s in alle gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam. Zo herinneren we reizigers er tijdens het reizen aan om oog voor elkaar te hebben en elkaar te helpen. GVB, MeerPlus en Connexxion besteden ook aandacht aan de campagne op hun socialmediakanalen.
Uit onderzoek naar hulpgedrag onder 323 reizigers in Vervoerregio Amsterdam blijkt:
Kortom: we willen elkaar graag helpen, maar merken elkaar niet altijd op. Dus, stap wat vaker uit je eigen bubbel!