Banner met afbeeldingen
  • Campagne beeld banner breek uit je bubbel
Tekst (1 kolom, smal)

Breek uit je Bubbel

Voor nog meer en beter hulpgedrag in het ov

We hebben allemaal weleens hulp nodig tijdens het reizen met het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld wanneer we een kinderwagen moeten tillen, of de juiste route proberen te vinden. Toch zien we dat reizigers met een hulpvraag nog niet altijd worden opgemerkt, of op de juiste manier worden geholpen. De bewustwordingscampagne ‘Breek uit je Bubbel’ wil hier verandering in brengen!

Ook al helpen we graag: we zitten óók regelmatig in onze eigen wereld als we onderweg zijn. We lezen een boek, of checken onze telefoon. En soms twijfelen we of iemand daadwerkelijk hulp nodig heeft.

Met de slogan ‘Breek uit je Bubbel. Kijk om naar elkaar’ herinneren we reizigers eraan om regelmatig uit hun eigen wereld te stappen, om zich heen te kijken en te helpen. Onder de slogan staan de concrete stappen: ‘kijk - vraag - help’. Kijk om je heen, vraag of en hoe je kunt helpen en bied hulp als die gewenst is. Zo maken we het openbaar vervoer toegankelijk voor iedereen.

Foto van mevrouw in rolstoel in het ov

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GVB, MeerPlus en Connexxion doen mee

De campagne is zichtbaar in trams, bussen en metro’s in alle gemeenten van de Vervoerregio Amsterdam. Zo herinneren we reizigers er tijdens het reizen aan om oog voor elkaar te hebben en elkaar te helpen. GVB, MeerPlus en Connexxion besteden ook aandacht aan de campagne op hun socialmediakanalen.

Foto van slechtziende meneer in het ov        

Onderzoek

Uit onderzoek naar hulpgedrag onder 323 reizigers in Vervoerregio Amsterdam blijkt:

  • Bijna alle reizigers (bijna 90%) helpen graag medereizigers.
  • Bijna één op de drie reizigers vindt het soms lastig om in te schatten wanneer iemand precies hulp nodig heeft.
  • Ongeveer de helft van de ondervraagde reizigers denkt dat er niet altijd hulp wordt geboden, omdat de hulpvragen simpelweg niet worden opgemerkt.
  • 43% van de reizigers gebruikt tijdens het reizen met het ov meestal de telefoon. Van de reizigers tussen de 25 – 44 jaar is dit 76%.
  • Veel reizigers lezen ook graag een boek, luisteren naar muziek of hebben een podcast opstaan.

Kortom: we willen elkaar graag helpen, maar merken elkaar niet altijd op. Dus, stap wat vaker uit je eigen bubbel!

Foto van mevrouw met kinderwagen in het ov

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.