Tekst (1 kolom)

De vier opties voor het nieuwe metronetwerk 2027

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt in het najaar van 2025 door het dagelijks bestuur gekozen om in 2027 te gaan rijden.

 Het gaat om de metrolijnen M50, M51, M53 en M54. Voor de opties geldt:

  • In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
  • Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
  • De dienstregeling is betrouwbaarder.
  • Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als er vanuit ander (openbaar) vervoer wordt overgestapt op de metro. Het kan zijn dat een extra overstap nodig is om op de bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee reizigers naar de bestemming kunnen komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. 

 In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.

Bekijk je de plattegronden van de verschillende metrolijnen liever als document? Klik dan hier.

 
Tekst (uitklapbaar)
Optie 1: Aanpassen metrolijn 50 en metrolijn 53

Plattegrond optie 1 metrolijnen

Nu   

  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gein (lijn 50)
  • Directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station (lijn 53)
Toekomst
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas 
  • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station (nu lijn 53) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
  • Reizigers tussen Gein en Isolatorweg (nu lijn 50) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
     
Overstappen
  • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
  • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station en Gein én Isolatorweg hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken. 

 

Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf)  om het te downloaden.

Optie 2: Aanpassen metrolijn 54
Plattegrond optie 2 metrolijnen    
Nu
  • Directe verbinding tussen Gein en Centraal station (lijn 54)
Toekomst
  • Reizigers tussen Gein en Centraal Station (nu lijn 54) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
Overstappen
  • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
  • Reizigers tussen halte Gein en halte Centraal Station hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken.

 

Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.

Optie 3: Aanpassen metrolijn 51

Plattegrond optie 3 metrolijnen

Nu
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
Toekomst
  • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
    • Reizigers met als eindbestemming halte Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
Overstappen
  • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron. Dat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
  • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 5,5 minuten langer onderweg.
  • Reizigers die vanaf Centraal Station met lijn 53 of 54 richting een halte tussen Overamstel en Isolatorweg reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 50. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 7 minuten langer onderweg.


Bekijkt u optie 3 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 3 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
Optie 4: Aanpassen route metrolijn 51

Plattegrond optie 4 metrolijnen

 

Nu
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
Toekomst
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas. 
  • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu de route van lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
    • Reizigers met als eindbestemming Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
     
Overstappen
  • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron, wat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
  • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 of 51 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 6 minuten langer onderweg.


Bekijkt u optie 4 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 4 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,
Op onze website gebruiken wij functionele en analytische cookies.

Functionele cookies

Deze cookies zijn nodig om de website goed te laten werken. Voor deze cookies is geen toestemming nodig.

Analytische cookies (optioneel)

Met uw toestemming plaatsen wij analytische cookies. Deze cookies laten ons zien hoe bezoekers de website gebruiken. De informatie helpt ons om de website te verbeteren en gebruiksvriendelijker te maken. Deze cookies hebben geen of nauwelijks invloed op uw privacy.

Als u toestemming geeft, plaatsen wij een cookie van Google Analytics. Wij verzamelen dan de volgende gegevens:

  • Hoe bezoekers de website gebruiken, bijvoorbeeld hoeveel tijd ze op een pagina doorbrengen.
  • Hoe bezoekers door de website bewegen.
  • Via welke bron bezoekers op de website komen.
  • Welke pagina’s worden bekeken.
Social media

U kunt artikelen van onze website delen via social media. Als u daarvoor kiest, wordt u doorgestuurd naar de website van een andere partij. Daar kunnen andere instellingen en voorwaarden gelden. Wij raden aan om deze goed door te lezen.