Tekst (smal)

Een update rondom project Guisweg

 

De plannen uit het project Guisweg krijgen steeds meer vorm. Het begint dan ook meer te leven bij omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden uit de buurt. In een reeks interviews met het projectteam geven we antwoord op de veel gestelde vragen. Deze keer beantwoord omgevingsmanager Evelien Brascamp, vragen over de huidige planning van project Guisweg.

Hoe staat het met… 

…de alternatieven?

De afgelopen maanden werkt het projectteam ondanks het coronavirus ‘gewoon’ door aan project Guisweg. We hoopten voor de zomer de alternatieven te kunnen presenteren, maar dit is helaas nog niet mogelijk. Daar is dan wel weer een goede reden voor. Project Guisweg is namelijk een behoorlijke puzzel gebleken. En juist om die reden hebben we het project opgesplitst in meerdere bouwstenen. Elk knelpunt is een eigen bouwsteen. Denk bijvoorbeeld aan de aansluiting 3 naast de A8 en de overgang bij station Zaanse Schans. Per bouwsteen (onder)zoeken we de meest geschikte oplossing. Maar om de juiste keuzes te maken willen we graag weten hoe de omgeving erop vooruitgaat en wat de kosten zijn van bepaalde oplossingen. Vanwege de beperkte ruimte en intensieve verkeersstromen in het gebied, is het nodig om een aantal ontwerpen in meer detail te bekijken. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aansluiting van de nieuwe verbindingsweg op de Provincialeweg en voor de onderdoorgangen voor langzaam verkeer bij het station en de Guisweg.

 

…de huidige planning?

We verwachten dat we na de zomer de alternatieven kunnen presenteren. Daarna kunnen we die dan weer beoordelen. Dit zal in de periode van oktober 2020 tot en met mei 2021 zijn. Om dit zo goed mogelijk te beoordelen gaan we een uitgebreide studie doen naar de impact van deze alternatieven op de omgeving. Denk hierbij aan de omwonenden, ondernemers, bedrijven en omliggende natuurgebieden. In de milieueffectrapportage meten we wat het effect is op onder andere de luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Ook onderzoeken we de sociale effecten: wat is het effect van de maatregelen op bijvoorbeeld de gezondheid en het welzijn van de omwonenden en de bereikbaarheid van voorzieningen, zoals scholen en winkels. Vanaf het najaar werken we deze effecten verder uit. De rapporten hiervan worden ook openbaar, zodat iedereen deze in kan zien. Maar deze studies duren lang, dus die zijn op z’n vroegst in de zomer van 2021 klaar.

 

…de inspraakperiode?

We kunnen een voorzichtige planning maken, maar gezien de huidige situatie met het coronavirus is op dit moment niets zeker. Maar we werken door en verwachten dat het voorlopige voorkeursalternatief rond de zomer van 2021 bij de omgeving ligt voor een inspraakperiode. De input die we ontvangen van de omgeving wordt vervolgens verwerkt in het najaar van 2021. Het doel is om begin 2022 definitief te beslissen welk alternatief het gaat worden. We hopen dan deze uitdagende puzzel op te lossen. Ben je benieuwd wanneer de inspraakperiode is en hoe dit werkt? Houdt dan de website goed in de gaten.

…de sportverenigingen?

In de oplossing komt een nieuwe weg parallel langs de A8 te liggen. Alleen de tennisverenigingen TV Westzijderveld en KZTV lijken te worden geraakt. We hebben inmiddels veel contact met de besturen van de beide verenigingen om het continu op de hoogte te houden, te zoeken naar oplossingen en waar nodig afspraken te maken. We vinden het fijn om te zien dat de twee tennisverenigingen zich bereidwillig opstellen en meedenken in het proces naar een passende oplossing. Dat maakt project Guisweg volgens ons wel uniek: mensen willen graag meedenken.

Lees meer op: https://guisweg.zaanstad.nl

 

 

 

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.