Tekst (smal)

Regionaal Mobiliteitsprogramma moet CO2-uitstoot fors terugdringen

Een beter fietsnetwerk, vaker thuiswerken en het aantrekkelijk maken van het ov-gebruik. Dat zijn maatregelen die gemeenten in kunnen zetten om de CO2-uitstoot te verminderen. Het verminderen van de CO2-uitstoot naar maximaal 4,2 megaton voor de sector mobiliteit en transport voor heel Noord-Holland en Flevoland in 2030 is het doel van het Regionaal Mobiliteitsprogramma. Onderdeel van dit programma is een menukaart met maatregelen die gemeenten helpt om keuzes te maken.

De menukaart duurzame mobiliteit laat van twintig mogelijke maatregelen zien hoeveel ze bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en welke investeringen daarvoor nodig zijn. Bijvoorbeeld maatregelen zoals een beter fietsnetwerk, vaker thuiswerken, zero-emissie stadslogistiek en het aantrekkelijk maken van het openbaar vervoer gebruik. De menukaart toont ook de bijkomende effecten op leefomgeving, bereikbaarheid, verkeersveiligheid en geluid. Aan de hand van de menukaart kan de gemeente  inschatten welke maatregelen zijn in te passen en welke het grootste effect hebben.

Portefeuillehouder Vervoerregio Gerard Slegers: ‘De urgentie is hoog. Met deze maatregelen kunnen we de CO2-uitstoot van het verkeer effectief terugdringen. Denk aan werkgeversafspraken over flexibel thuiswerken, het stimuleren van fietsen en het verder verduurzamen van het OV.’

Schoon en Duurzaam

Voor de Vervoerregio geldt dat een deel van de activiteiten uit de menukaart wordt uitgewerkt in het Programma Schoon & Duurzaam met als pijlers: schonere energie, schonere infrastructuur en productie, schonere voertuigen en duurzame inkoop en opdrachtgeverschap. 

Gemeenten aan zet

In het Regionaal Mobiliteitsprogramma (RMP) werken Vervoerregio, provincies Noord-Holland en Flevoland en de gemeente Amsterdam samen aan de uitwerking van het Klimaatakkoord voor het onderdeel mobiliteit. Het RMP biedt gemeenten een instrument waarin overzichtelijk is aangegeven wat er wordt gedaan om de mobiliteit te verduurzamen en hoe de maatregelen samenhangen. Gemeenten zijn zelf aan zet om een keuze te maken welke maatregelen zij willen inzetten om gezamenlijk de doelstellingen uit het Klimaatakkoord te bereiken. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft het RMP op 9 juni vastgesteld. 

Noodzaak maatregelen

In Nederland zijn mobiliteit en transport verantwoordelijk voor bijna een vijfde van de totale CO2-uitstoot. Flevoland en Noord-Holland nemen hiervan 15 procent voor hun rekening. De komende jaren wordt het alleen maar drukker in dit gebied. Om klimaatverandering tegen te gaan en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren, moeten er nu maatregelen worden genomen om goederenvervoer en personenverkeer slimmer, schoner en veiliger te organiseren.

Klimaatakkoord 

Het in 2019 gesloten Klimaatakkoord is de Nederlandse uitwerking van het VN-klimaatakkoord van Parijs. Het doel is de opwarming van de aarde beperken tot ruim onder de 2 graden Celsius en bij voorkeur tot maximaal 1,5 graden. Op dit moment is de aarde al 1,1 graden opgewarmd, dus de urgentie is hoog. Voor de mobiliteitssector vertaalt deze doelstelling zich naar 55 procent minder CO2-uitstoot in 2030 en 95 procent minder in 2050. 


Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

Beste bezoeker,

Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.