Hoe staat het met de vervanging van de perronvloeren op vijf metrostations van de Oostlijn? In een eerder artikel hebben we aandacht besteed aan de start van dit project. Nu geeft Huub de Vaan, technisch manager bij GVB, ons een update over dit uitdagende proces.
De huidige stand van zaken
‘Het project verloopt goed,’ vertelt Huub. ‘We zijn begonnen bij station Over-Amstel. Dat was het meest intensieve deel van het project, omdat we daar het hele perron moesten vervangen, inclusief de vloer. Het was niet meer verantwoord om de oude betontegels te laten liggen vanwege struikelgevaar.’ Dit werk kon slim worden gecombineerd met de aangepaste dienstregeling in de zomer, toen er minder metro’s reden vanwege het ZuidaAs- Dok-project.
Na Over-Amstel zijn de stations Spaklerweg, Van der Madeweg en Venserpolder aangepakt. ‘Bij deze stations hebben we alleen de bovenste laag van de perronvloer afgefreesd en vervangen door een nieuwe betonlaag. Dit was minder ingrijpend dan bij Over-Amstel, maar nog steeds een uitdaging,’ legt Huub uit.
‘We zijn nu bezig met de laatste twee stations: Verrijn Stuartweg en Venserpolder,’ zegt Huub. ‘Het weer heeft ons hier en daar tegengezeten. Beton kan bijvoorbeeld niet uitharden als het te nat is, en in de zomer hebben flinke regenbuien ons werk tijdelijk stilgelegd. Toch liggen we op schema en hopen we alles snel af te ronden.’
Er wordt op dit moment hard gewerkt aan metrostation Verrijn Stuartweg.
Bijzondere samenwerking
Een bijzonder aspect van het project is de samenwerking tussen verschillende partijen. ‘GVB werkt nauw samen met de Vervoerregio Amsterdam en aannemer K. Dekker BV. De communicatie verloopt soepel, wat cruciaal is voor een project als dit,’ benadrukt Huub.
Wat betekent dit voor reizigers?
Er wordt veel rekening gehouden met de reizigers. ‘We werken steeds aan één helft van een perron, zodat reizigers de andere helft kunnen blijven gebruiken. Soms kunnen metro’s niet stoppen bij een station waar we werken, maar de meeste reizigers begrijpen dat.’ Hoewel de werkzaamheden overlast kunnen veroorzaken, blijft de impact beperkt.
GVB en Vervoerregio Amsterdam werken samen aan een leefbare en bereikbare stad. Met toegankelijk, veilig en betaalbaar openbaar vervoer dat aansluit op de behoefte van de regio. Samen zorgen we voor het beheer en onderhoud van de metro- en tramvoertuigen en de railinfrastructuur. De reizigers staan centraal in alles wat we doen.
Neem een kijkje achter de schermen bij metrostation Verrijn Stuartweg: