Tekst (smal)

Op weg naar de R-Net Metrobus Haarlem – Schiphol – Amsterdam 2040

De regio tussen Haarlem, Schiphol en Amsterdam staat voor een grote groei in woningen, werkgelegenheid en reizigers. Om deze groei op een duurzame manier op te vangen, werken overheden en vervoerders samen aan een schaalsprong in het openbaar vervoer. De inzet is om het bestaande busnetwerk op te waarderen naar een Metrobus systeem. Een Metrobus is een hoogwaardige busverbinding met kenmerken van een metro als het gaat om snelheid, betrouwbaarheid en comfort.

Wat biedt dit deelrapport? 
In dit deelrapport is per onderdeel van het Metrobus systeem aangegeven wat het gewenste eindbeeld is richting 2040. Dit eindbeeld is ambitieus en past bij het hoogwaardige karakter van het Metrobus concept. We spreken hier van een deelrapport, omdat de rapportage later dit jaar wordt samengevoegd met uitwerkingen waarop nu nog wordt gestudeerd. In december 2025 ronden we de zogenoemde verkenningsfase van het project af.

Opzet Metrobus systeem 2040 
Het Metrobus systeem gaat uit van:

a. Een basis traject (kerntraject) langs de N205–A9–A4–A10 tussen Amsterdam en het nieuwe openbaar vervoer knooppunt Haarlem Nieuw-Zuid in Haarlem. Dit traject kenmerkt zicht door snelle, betrouwbare en conflictvrije routes. In de praktijk betekent dat een volledige vrijliggende en conflictvrije busbaan in twee richtingen, die langs de snelweg en wegen wordt gerealiseerd.  
b. Vanaf het kerntraject zijn er drie uitwaaierlijnen in Haarlem naar Heemstede/Zandvoort, Velsen/Velserbroek/IJmuiden en in Amsterdam naar station Lelylaan. Met het oog op het binnenstedelijke karakter liggen busbanen minder voor de hand, en wordt gezocht naar kleinere, slimme oplossingen om de Metrobus door het netwerk te gidsen.  
c. Het verder opwaarderen van het huidige traject van R-Net buslijn 300 tussen Haarlem, Hoofddorp en Amstelveen/Bijlmer. Dit traject heeft al grotendeels vrijliggende businfrastructuur, en op de plekken waar dit nu niet zo is wordt gezocht naar ruimte om deze businfrastructuur verder uit te bouwen. 

Over het ambitieniveau van haltes en voertuigen moeten partijen nog nadere afspraken maken, dit gebeurt buiten het project om.


Hoe nu verder?

Aan het eind van dit jaar is duidelijk welke maatregelen op korte en middellange termijn haalbaar zijn om al eerste concrete stappen te zetten richting verbetering van het busnetwerk. Het gaat dan nog niet over Metrobus kwaliteit, maar wel over het verder opwaarderen en uitbouwen van het bestaande hoogwaardige busnetwerk. Tegelijkertijd blijven de Metrobus pilots die begin dit jaar zijn gestart, doorlopen tot eind 2026. Partijen maken verder afspraken over hoe om te gaan met het borgen van het eindbeeld 2040 richting de toekomst.  

Deze tussenrapportage, is opgesteld in opdracht van Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland, de gemeenten Amsterdam, Haarlem en Haarlemmermeer, Rijkswaterstaat en vervoerders.

Meer informatie over het metrobus project, wat voorafging en wat nog volgt, is te vinden in het nieuwsbericht op onze website.