Veel e-bikes zijn gemakkelijk op te voeren. Maar ’t kan hard gaan. Met een opgevoerde e-bike ben je niet alleen een gevaar op de weg, je loopt ook kans op hoge boetes, het verlies van je fabrieksgarantie én zelfs een strafblad. En ben je betrokken bij een ongeluk? Dan ben je niet verzekerd.
19 juni - 30 juni
Op donderdag 19 juni start de campagne in de vervoerregio Amsterdam met StreetTalk van TeamAlert in Uithoorn. Jongeren draaien aan een groot rad, beantwoorden vragen en voeren opdrachten uit over het opvoeren van e-bikes. Zo ontdekken ze op een leuke en interactieve manier welke gevaren daarbij horen.
Wil je op de hoogte blijven? Dat kan via de socials van Verkeer en Meer.
Klik op de onderstaande buttons om onze social media te volgen.
Facebook van Verkeer en Meer
Instagram van Verkeer en Meer
LinkedIn van Verkeer en Meer
Kijk op (de motor van) je fiets of het wattage erin is gegraveerd. Het wattage mag maximaal 250 watt zijn. Wil je het zeker weten? Vraag bij je fietsendealer naar de EG-conformiteitsverklaring van jouw e-bike. Daarin staat of de fiets officieel is goedgekeurd als elektrische fiets.
Een e-bike mag geen gashendel hebben die je laat rijden zonder te trappen én je sneller dan 6 km/u laat gaan.
Een opgevoerde elektrische fiets lijkt misschien onschuldig, maar het overtreden van de regels kan flinke gevolgen hebben. Dit zijn enkele risico’s als je met een opgevoerde e-bike de weg op gaat:
Word je betrapt op een opgevoerde e-bike? Dan kun je een boete van €320 krijgen. Is de bestuurder jonger dan 16 jaar? Dan ontvangen de ouders of voogd het afschrift van de boete.
Word je voor de tweede keer binnen twee jaar betrapt door de politie met een opgevoerde fiets? Dan mag je fiets in beslag worden genomen.
Ga je met een opgevoerde e-bike de weg op en ben je 12 jaar of ouder? Dan kun je een strafblad krijgen. Dit kan je later nog lang achtervolgen, bijvoorbeeld bij het vinden van een baan.
Als je op een opgevoerde e-bike rijdt, ben je niet verzekerd. De fiets valt dan buiten de wettelijke regels voor gewone e-bikes, waardoor aansprakelijkheid bij een ongeval volledig voor eigen rekening is. Ook schade of letsel wordt vaak niet vergoed door je verzekering.