Banner met afbeeldingen
  • Banner concessie Amsterdam
Tekst (1 kolom, smal)

Concessie Amsterdam

De ‘Concessie Amsterdam’ is het netwerk van bus- tram- en metrolijnen door de gemeenten Amsterdam, Diemen en Ouder-Amstel. Daarnaast heeft dit OV-netwerk uitlopers naar Amstelveen, Weesp en Schiphol. GVB is in dit gebied concessiehouder: het heeft het exclusieve recht om de reizigers te vervoeren.


Tekst (2 kolommen)

Voorgeschiedenis Concessie Amsterdam

Het Concessiegebied Amsterdam is ontstaan toen de Wet Personenvervoer 2000 van kracht werd. Als gevolg daarvan werd Nederland verdeeld in OV-concessies. Het bedieningsgebied van het voormalige Gemeentelijk Vervoerbedrijf van Amsterdam, GVB, ging toen over in de Concessie Stadsvervoer Amsterdam, met Vervoerregio Amsterdam als concessieverlener.

Afspraken tot en met 2024

GVB voert de afspraken met concessieverlener Vervoerregio Amsterdam uit. Ze zijn gemaakt in 2014 en gelden voor 10 jaar, tot en met 2024. De kern daarvan is: beter openbaar vervoer met minder subsidie. Die afspraken gaan onder andere over:

  • Inspelen op de vraag van de hedendaagse OV-reiziger en de veranderende mobiliteitsstromen (met onder andere meer forenzen)
  • Kortere reistijd door een helder lijnennet met meer gestrekte, snelle lijnen in plaats van ‘kronkellijnen’
  • Tram- en busdiensten waar de meeste reizigers zijn
  • Verbetering van de dynamische (digitale) reisinformatie met 700 nieuwe displays op de drukste haltes

Sneller OV

Tot en met 2024 wil GVB zo het openbaar vervoer 20% sneller maken en 35% meer reizigers trekken. GVB moet het doen met 300 miljoen euro minder exploitatiesubsidie. Daarbij moet GVB 15% meer productiviteit laten zien in beheer en onderhoud van de infrastructuur. De looptijd tot en met 2024 biedt ook ruimte om de voorbereiding en exploitatie van de Noord/Zuidlijn vorm te geven.

Meten van de resultaten

Vervoerregio Amsterdam controleert of GVB de beloofde resultaten behaalt. De Vervoerregio meet de resultaten op basis van de OV-klantenbarometer, het aantal reizigerskilometers in de spits, punctualiteit en rituitval. Om bepaalde resultaten te behalen, geeft de Vervoerregio meer prikkels en minder voorschriften. Zo wordt een deel van de subsidie variabel. Dat wil zeggen: afhankelijk van de groei van het aantal reizigerskilometers in de spits.

Investeringen

Zowel de Vervoerregio als GVB investeert in het vervoerregionale OV. De Vervoerregio is minder exploitatiesubsidie kwijt en doet tot en met 2024 de volgende investeringen:

  • Ongeveer 395 miljoen euro om het OV-netwerk sneller en betrouwbaarder te maken en zo meer reizigers te trekken
  • Ruim 500 miljoen euro voor nieuwe metrotoestellen
  • 684 miljoen euro in beheer en onderhoud van de railinfrastructuur en in renovatie van het metrosysteem.

GVB investeert fors in de aanschaf van moderne, schone Euro-6 bussen en in dynamische reisinformatie.

Bezuiniging

De huidige concessie van 2014 is een aanpassing van die van 2012. Door die aanpassing, een bezuiniging, krijgt GVB 300 miljoen minder exploitatiesubsidie. De jaarlijkse exploitatiesubsidie wordt nu afgebouwd van 102 miljoen euro in 2012 naar ongeveer 36 miljoen euro in 2024.

Niet ingrijpen zou het schrappen van een derde van de bus- en tramlijnen betekenen. Met de nieuwe afspraken over slimme keuzes en investeringen voorkomen GVB en Vervoerregio dit. De kwaliteit van het OV gaat zelfs omhoog.

Meer informatie

Wilt u meer weten over GVB of over de achtergronden van personenvervoer en de concessieverlening? Ga dan naar:

GVB:  www.gvb.nl
Programma van Eisen voor concessieverlening aan GVB:  
Wet Personenvervoer: http://wetten.overheid.nl 
Uitzondering op aanbestedingsplicht: https://www.eerstekamer.nl

 


Afbeeldingen (alleen headers)