In de huidige situatie is de capaciteit van de treinperrons, de trappen/roltrappen, het busstation en de hal van Plaza onvoldoende is om de groeiende stroom aan reizigers te accommoderen. Dit is een urgent probleem.
De huidige multimodale vervoersknoop is gebouwd in de jaren 90 en was berekend op 35 miljoen luchtreizigers. In 2015 verwerkte Schiphol 58 miljoen luchtreizigers en is het treinstation inmiddels uitgegroeid tot één van de belangrijkste OV knooppunten van Nederland. De vervoersprognoses laten in alle toekomstscenario’s een verdere groei zien.
De betrokken partijen hebben daarom de handen ineen geslagen en gaan onder leiding van het ministerie van I&M verder onderzoek verrichten naar de beste wijze om de toekomstige groei te kunnen faciliteren. Dit onderzoek heet een MIRT Verkenning (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)
waarin allerlei varianten worden onderzocht voor de uitbreiding van de capaciteit voor het OV op Schiphol Plaza.
Het doel van de verkenning is om meerdere varianten uit te werken en af te wegen. Hiermee kunnen we een financierbare voorkeursoplossing uitwerken en een hoogwaardig OV knooppunt realiseren..
Het onderzoek richt zich op het trein- en busstation, de Plaza hal en de voorrijwegen voor de taxi’s, hotelshuttles, touringcars en voor het autoverkeer naar de parkeergarages. Nu al is het duidelijk dat er meer locaties om vanaf het trein perron naar de hal of het busstation te komen. In de toekomst komt de reiziger dan waarschijnlijk uit op en naast het huidige voorplein waar nu de taxi’s staan, de bushaltes zijn en de en de touringcars stoppen . Die moeten dan ook worden verplaatst. Het omhoog brengen van het busstation naar niveau +1 lijkt daarbij een oplossing. Hierdoor komt op maaiveld meer ruimte vrij voor een eventuele treinhal en ruimte voor de voetgangers Mogelijk worden ook de taxi’s, hotelshuttles, touringcars en auto’s naar niveau plus 1 gebracht.
Vervoerregio Amsterdam werkt in dit project samen met: Luchthaven Schiphol, NS, ProRail, ministerie van Infrastructuur & Milieu en gemeente Haarlemmermeer.
De bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam ligt tussen de 80 en 100 miljoen euro (ex. BTW) voor het busstation. De uitbreiding van het treinstation wordt geraamd op 200 tot 250 miljoen euro. Daarnaast worden nog investeringen voorzien in de Plaza hal, de openbare ruimte en de weginfrastructuur voor het overige verkeer (taxi’s, touringcars, hotelshuttles, ed.). Deze kosten worden rond 150 miljoen geschat. De totale investering bedraagt ongeveer 500 miljoen euro.
Na de zomer 2016 starten we met het oprichten van een projectgroep die de diverse onderzoeken van de verkenning zal leiden. Het verdere verloop wordt naar verwachting:
• zomer 2016 – voorjaar 2018: een afgeronde MIRT Verkenning met een Voorkeursoplossing.
• 2018 – 2019: uitwerking van de Voorkeursoplossing tot definitief ontwerp
• 2019: start eerste bouwwerkzaamheden