Het station is gerealiseerd door een samenwerking van de Vervoerregio Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, Schiphol Group, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het knooppunt is een ontwerp van architectenbureau Claessens Erdmann.
Het resultaat is een energieneutraal busstation, met een markante overspanning met een zichtbare link met de luchthaven. Het dak is voorzien van 22 clusters van 20 zonnepanelen die het busstation zelfvoorzienend qua stroomverbruik maken. Dit innovatieve karakter van het knooppunt heeft het bureau de ARC15 Innovatie Award opgeleverd.
Voor de overkapping is een oude vliegtuighangar gebruikt die begin jaren ’40 werd gebouwd in Groot-Brittannië. De zogenaamde Type T2-hangar, ontwikkeld door het Engelse leger om snel te kunnen verplaatsen, werd in 1958 aangekocht door de gemeente Rotterdam en deed jaren dienst op Rotterdam Airport. Nadat hij daar zijn functie verloor is de hangar in 2015 aan zijn derde leven begonnen op het terrein van Schiphol.
Knooppunt Schiphol-Noord is onderdeel van het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer dat is opgesteld om de bereikbaarheid tussen verschillende regio's te verbeteren en het reizen 'van deur tot deur' makkelijker te maken. Er is een kiss & ride zone voor automobilisten en een chauffeursloge voor de buschauffeurs. Het station biedt reizigers de mogelijkheid om over te stappen op meerdere lijnen in de regio Schiphol.