Tekst (2 kolommen)

Mensen over de metro

Jouw metro, jouw mening: denk mee over de toekomst van de metro in Amsterdam

Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig. Om dit voor elkaar te krijgen verandert er het een en ander in het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen uiteindelijk voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.

Wij hebben vier opties bedacht waarop wij het metronetwerk in Amsterdam kunnen aanpassen. We horen graag jouw mening en advies zodat het dagelijks bestuur van de  Vervoerregio Amsterdam een goede keuze maakt. Wil je meedenken of je stem laten horen? Bezoek dan een van de (online) bijeenkomsten of vul de vragenlijst in. Op deze pagina lees je meer over dit proces en hoe wij tot een zorgvuldig keuze komen. 
Collage van portretten van mensen
Tekst (3 kolommen)

Bijeenkomsten

We nodigen geïnteresseerden graag uit voor een van onze bijeenkomsten. De precieze locaties en adressen staan binnenkort op deze pagina. De data kun je natuurlijk alvast in je agenda zetten. Aanmelden is niet nodig. 

Bewoners en reizigers
  • Online webinar: dinsdag 4 maart van 19:00 tot 20:00 uur
    (we delen de link hier zodra deze er is)
  • Diemen: dinsdag 11 maart van 19:00 tot 21:00 uur
  • Ouder Amstel: woensdag 12 maart van 19:00 tot 21:00 uur
  • Uithoorn: maandag 17 maart  van 19:00 tot 21:00 uur
  • Amstelveen: woensdag 19 maart van 19:00 tot 21:00 uur
  • Amsterdam Nieuw-West & West: maandag 24 maart van 19:00 tot 21:00 uur
  • Amsterdam Zuidoost: woensdag 26 maart van 19:00 tot 21:00 uur
  • Amsterdam Zuid & Oost: maandag 31 maart van 19:00 tot 21:00 uur

Komen deze momenten niet uit? Dan kun je ook naar een andere bijeenkomst in een ander stadsgedeelte of gemeente.

Bewoners uit bijvoorbeeld Weesp en Driemond kunnen ook aansluiten bij de bijeenkomsten in Zuidoost, Diemen en Ouder-Amstel. Bewoners van noord en centrum kunnen aansluiten bij bestaande bijeenkomsten, bijvoorbeeld bij Zuid & Oost.

Organisaties en ondernemers

In april organiseren we bijeenkomsten voor bedrijven, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Hou de website in de gaten voor data. 

Stadsdelen en gemeenten

In mei en juni gaan we in gesprek met (regio)raadsleden en bestuurders van stadsdelen en gemeenten. 

Online vragenlijst

Kun je niet bij één van de bijeenkomsten zijn? Vul dan de online vragenlijst in. Dit kan van 17 februari 2025 tot en met 31 maart 2025. 

De online vragenlijst

 

Hulp bij het vertalen

Hieronder vind je de handleiding hoe je deze pagina vertaalt via de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans. 

Vertalen - translate -  يترجم  - traducir

 

Plattegronden en tijdlijn als document

Bekijk je de plattegronden over de verschillende metrolijnen en de tijdlijn liever als document? Download dan de pfd via deze link.

 

Contact

Contact? Stuur een mail naar mensenovermetro@vervoerregio.nl.

Verslagen

Als er een bijeenkomst is geweest, plaatsen wij hier het verslag.

Tekst (1 kolom)

Denk je mee?

Er komt veel kijken bij het aanpassen van de routes van de metro en het verhogen van het aantal keer dat de metro rijdt. Daarom nemen we jouw (reis)ervaringen en ideeën graag mee zodat wij een zorgvuldige keuze kunnen maken. Dus, reis je regelmatig met het openbaar vervoer en vooral met de metro? Denk dan mee over hoe wij de plannen voor het aanpassen van het metronetwerk (de metrolijnen M50, M51, M53 en M54) nog beter kunnen maken. Wat zijn jouw wensen, zorgen en vragen? Waar zie jij kansen? Wat is voor jou belangrijk als je met de metro reist?

Waarom gaan er routes veranderen?

In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.

De vier opties

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt uiteindelijk gekozen om in 2027 te gaan rijden. Voor de opties geldt:

  • In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
  • Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
  • De dienstregeling is betrouwbaarder.
  • Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als je vanuit ander (openbaar) vervoer overstapt op de metro. Het kan wel zijn dat je een extra overstap nodig hebt om op jouw bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee jij naar jouw bestemming kunt komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. 

Plattegrond van het huidige metronetwerk

Hierboven staat het metronetwerk van nu. In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.

 

Tekst (uitklapbaar)
Optie 1: Aanpassen metrolijn 50 en metrolijn 53

Plattegrond optie 1 metrolijnen

Nu   

  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gein (lijn 50)
  • Directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station (lijn 53)
Toekomst
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas 
  • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station (nu lijn 53) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
  • Reizigers tussen Gein en Isolatorweg (nu lijn 50) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station en Gein én Isolatorweg hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken. 

     

    Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf)  om het te downloaden.

    Optie 2: Aanpassen metrolijn 54
    Plattegrond optie 2 metrolijnen    
    Nu
    • Directe verbinding tussen Gein en Centraal station (lijn 54)
    Toekomst
    • Reizigers tussen Gein en Centraal Station (nu lijn 54) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen halte Gein en halte Centraal Station hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken.

     

    Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.


    Optie 3: Aanpassen metrolijn 51

    Plattegrond optie 3 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming halte Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron. Dat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
    • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 5,5 minuten langer onderweg.
    • Reizigers die vanaf Centraal Station met lijn 53 of 54 richting een halte tussen Overamstel en Isolatorweg reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 50. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 7 minuten langer onderweg.


    Bekijkt u optie 3 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 3 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
    Optie 4: Aanpassen route metrolijn 51

    Plattegrond optie 4 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas. 
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu de route van lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
      Overstappen
      • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron, wat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
      • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 of 51 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 6 minuten langer onderweg.


      Bekijkt u optie 4 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 4 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
      Tekst (1 kolom)

      Hoe kiezen wij de beste optie?

      De Vervoerregio zorgt voor het openbaar vervoer (bus, tram en metro) in de regio Amsterdam. We maken afspraken met vervoerders, geven subsidies en investeren bijvoorbeeld in nieuwe trams en metro’s. Daarom informeren we de komende tijd alle belangstellenden over waarom de aanpassingen aan het metronetwerk nodig zijn en over de 4 opties. Zo organiseren we (online en fysieke) bijeenkomsten in verschillende gemeenten en stadsdelen. We gebruiken alle ideeën zoals wensen, bedenkingen en kansen, om tot een goede keuze te komen. 

      Uiteindelijk neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio het besluit. Dit doen wij op basis van de bevindingen van het dialoogtraject én de technische uitwerking, die bestaan uit:

      1. Bevindingen 'Mensen over de metro' 
        a. Horen wat de behoeftes en belangen van bewoners, ondernemers en gemeenten zijn bij de opties.
        b. De sociale en maatschappelijke impact van de keuze voor een nieuwe metroroute. 

      2. Technische uitwerking 
        a. Het comfort van de overstap, zoals toegankelijkheid en gevoel van veiligheid.
        b. De hoeveelheid mensen die wil reizen en hoeveel we er kunnen vervoeren.
        c. De aanwezigheid van ander openbaar vervoer bij uitval van de metro.
        d. Is het praktisch uitvoerbaar.
        e. Hoeveel geld gaat het kosten. 

      Hoe ziet het proces eruit?

      Tijdlijn aanpassen metrolijnen tot en met begin 2027

      Bekijkt u de tijdlijn liever als document? Klik dan op de link naar de tijdlijn (pdf) om het te downloaden.

      Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

      Beste bezoeker,

      Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

      Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

      Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.

      Vervoerregio Amsterdam maakt gebruik van cookies

      Beste bezoeker,

      Op onze website plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken, het gebruik te kunnen meten en onze website te kunnen verbeteren. Uit deze cookies zijn geen persoonlijke gegevens te herleiden, ze zijn volledig geanonimiseerd.

      Wij bieden u de mogelijkheid om onze artikelen via de website te plaatsen op social media. Wanneer u hiervoor kiest, wordt u doorgeleid naar een andere partij. Op social media kunnen er andere instellingen en voorwaarden gelden. Stelt u zich hiervan op de hoogte.

      Door op ‘Akkoord’ te klikken of deze website te gebruiken ga je akkoord met het plaatsen van functionele en analytische cookies.