Tekst (2 kolommen)

Mensen over de metro

Jouw metro, jouw mening: denk mee over de toekomst van de metro in Amsterdam

Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden de metro’s vanaf 2027 op de meeste trajecten vaker. Om dit voor elkaar te krijgen verandert het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.

Er zijn vier opties bedacht waarop wij het metronetwerk in Amsterdam kunnen aanpassen. We horen graag jouw mening en advies zodat het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam een goede keuze maakt. Wil je meedenken? Bezoek dan een van de (online) bijeenkomsten en/of vul de online vragenlijst in. Op deze pagina lees je meer over het proces en hoe wij tot een zorgvuldige keuze komen. 
Collage van portretten van mensen
Tekst (3 kolommen)

Bewoners

We nodigen geïnteresseerden graag uit voor een van onze bijeenkomsten. Een aantal is al geweest. Aanmelden is niet nodig. 

  • Amsterdam Zuid & Oost
    Maandag 31 maart 19:00 - 21:00 uur
    Dauphine
    Prins Bernhardplein 175
    1097 BL Amsterdam

Verslagen
Als er bijeenkomsten zijn geweest zijn, lees je hier verslag.

Online vragenlijst
Kun je niet bij één van de bijeenkomsten zijn? Vul dan de online vragenlijst in. Dit kan tot en met 31 maart 2025. Maar liefst 9400 mensen waren je voor.

Online vragenlijst

Heb je vragen?
Stuur een mail naar mensenovermetro@vervoerregio.nl.

Organisaties

In april organiseren wij bijeenkomsten voor bedrijven, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Eind maart versturen wij de uitnodigingen. Heeft jouw organisatie geen uitnodiging ontvangen en wil je toch meedenken? Stuur ons dan een mail.

Online talkshow
Tijdens de online talkshow leggen experts van de Vervoerregio en GVB uit waarom we het metronetwerk gaan aanpassen. Je kunt ook vragen stellen via de chat. Zodra de link van de talkshow beschikbaar is, vind je deze hier.

Verslagen
Als er een bijeenkomst is geweest, plaatsen wij hier het verslag.

(Stadsdeel)raden

In mei en juni gaan we in gesprek met (regio)raadsleden en bestuurders van stadsdelen en gemeenten. 

Verslagen
Als er een bijeenkomst is geweest, plaatsen wij hier het verslag.

Tekst (1 kolom)

Aanvullende informatie voor bewoners

Kun je niet bij een van de bijeenkomsten zijn? Dan ben je ook welkom in een ander stadsgedeelte of gemeente. Bewoners uit bijvoorbeeld Weesp en Driemond kunnen aansluiten bij de bijeenkomsten in Zuidoost, Diemen en Ouder-Amstel. Bewoners van noord en centrum kunnen aansluiten bij bijvoorbeeld bij Zuid & Oost.

Denk je mee?

Er komt veel kijken bij het aanpassen van de routes van de metro en het verhogen van het aantal keer dat de metro rijdt. Daarom nemen we alle (reis)ervaringen en ideeën graag mee zodat wij een zorgvuldige keuze kunnen maken. Dus, reis je regelmatig met het openbaar vervoer en vooral met de metro? Of heeft jouw organisatie belang bij metrovervoer? Denk dan mee over hoe wij de plannen voor het aanpassen van het metronetwerk nog beter kunnen maken. Wat zijn jouw wensen, zorgen en vragen? Waar zie je kansen? Wij horen het graag.

Waarom gaan er routes veranderen?

In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.

De vier opties

Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt uiteindelijk gekozen om in 2027 te gaan rijden. Het betreft de metrolijnen M50, M51, M53 en M54. Voor de opties geldt:

  • In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
  • Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
  • De dienstregeling is betrouwbaarder.
  • Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.

Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als er vanuit ander (openbaar) vervoer wordt overgestapt op de metro. Het kan zijn dat een extra overstap nodig is om op de bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee reizigers naar de bestemming kunnen komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden. 

Plattegrond van het huidige metronetwerk

Hierboven staat het metronetwerk van nu. In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.

Bekijk je de plattegronden van de verschillende metrolijnen liever als document? Klik dan hier.

 

Tekst (uitklapbaar)
Optie 1: Aanpassen metrolijn 50 en metrolijn 53

Plattegrond optie 1 metrolijnen

Nu   

  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gein (lijn 50)
  • Directe verbinding tussen Gaasperplas en Centraal Station (lijn 53)
Toekomst
  • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas 
  • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station (nu lijn 53) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
  • Reizigers tussen Gein en Isolatorweg (nu lijn 50) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen Gaasperplas en Centraal Station en Gein én Isolatorweg hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken. 

     

    Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf)  om het te downloaden.

    Optie 2: Aanpassen metrolijn 54
    Plattegrond optie 2 metrolijnen    
    Nu
    • Directe verbinding tussen Gein en Centraal station (lijn 54)
    Toekomst
    • Reizigers tussen Gein en Centraal Station (nu lijn 54) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg. 
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg loop je naar de andere kant van het perron (cross-platform)
    • Reizigers tussen halte Gein en halte Centraal Station hebben geen extra reistijd door de overstap. Dit is omdat de metro’s tegelijkertijd de halte binnenrijden en ook weer gelijktijdig vertrekken.

     

    Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.


    Optie 3: Aanpassen metrolijn 51

    Plattegrond optie 3 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming halte Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
    Overstappen
    • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron. Dat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
    • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 5,5 minuten langer onderweg.
    • Reizigers die vanaf Centraal Station met lijn 53 of 54 richting een halte tussen Overamstel en Isolatorweg reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 50. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 7 minuten langer onderweg.


    Bekijkt u optie 3 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 3 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
    Optie 4: Aanpassen route metrolijn 51

    Plattegrond optie 4 metrolijnen

    Nu
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station (lijn 51).
    Toekomst
    • Directe verbinding tussen Isolatorweg en Gaasperplas. 
    • Reizigers tussen Isolatorweg en Centraal Station (nu de route van lijn 51) hebben een extra overstap op halte Van der Madeweg.
      • Reizigers met als eindbestemming Centraal Station kunnen ook overstappen op halte Zuid (lijn 52).
      Overstappen
      • Voor de overstap op halte Van der Madeweg moet je naar een ander perron, wat betekent dat je gebruik maakt van een (rol)trap of lift. 
      • Reizigers die vanaf een halte tussen Isolatorweg en Overamstel met lijn 50 of 51 richting Centraal Station reizen stappen op de halte Van der Madeweg over op lijn 53 of 54. Hierdoor ben je in de spits gemiddeld 6 minuten langer onderweg.


      Bekijkt u optie 4 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 4 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
      Tekst (1 kolom)

      Halte Van der Madeweg

      Halte Van der Madeweg wordt een belangrijk knooppunt in het nieuwe metronetwerk van Amsterdam. Bekijk hieronder de video.

       

      Hoe kiezen wij de beste optie?

      De Vervoerregio zorgt voor het openbaar vervoer (bus, tram en metro) in de regio Amsterdam. We maken afspraken met vervoerders, geven subsidies en investeren bijvoorbeeld in nieuwe trams en metro’s. Daarom informeren we de komende tijd alle belangstellenden over waarom de aanpassingen aan het metronetwerk nodig zijn en over de 4 opties. Zo organiseren we (online en fysieke) bijeenkomsten in verschillende gemeenten en stadsdelen voor reizigers, organisaties en (stadsdeel)raden. We gebruiken alle ideeën zoals wensen, bedenkingen en kansen om tot een goede keuze te komen. 

      Uiteindelijk neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio het besluit (meer over het dagelijks bestuur vind je onderaan deze pagina). Dit doen wij op basis van de bevindingen van het dialoogtraject én de technische uitwerking, die bestaan uit:

      1. Bevindingen 'Mensen over de metro' 
        a. Horen wat de behoeftes en belangen van bewoners, ondernemers en gemeenten zijn bij de opties.
        b. De sociale en maatschappelijke impact van de keuze voor een nieuwe metroroute. 

      2. Technische uitwerking 
        a. Het comfort van de overstap, zoals toegankelijkheid en gevoel van veiligheid.
        b. De hoeveelheid mensen die wil reizen en hoeveel we er kunnen vervoeren.
        c. De aanwezigheid van ander openbaar vervoer bij uitval van de metro.
        d. Is het praktisch uitvoerbaar.
        e. Hoeveel geld gaat het kosten. 

      Hoe ziet het proces eruit?

      Tijdlijn aanpassen metrolijnen tot en met begin 2027

      Bekijkt je de tijdlijn liever als document? Klik dan op hier.

      Over het dagelijks bestuur en de regioraad

      Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio bestaat uit drie leden: de wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten Zaanstad, Haarlemmermeer en Amsterdam. Zij vervullen de taken van het college van burgemeester en wethouders voor de Vervoerregio. De voorzitter is gekozen door de leden van het dagelijks bestuur. Ze vergaderen een keer per drie weken. Lees meer over het dagelijks bestuur.

      De regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en telt 49 leden. De raden van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers vanuit de eigen raad (inclusief de voorzitter) en de wethouders van hun gemeente. Het aantal leden is naar verhouding van aantal inwoners verdeeld. Zij vervullen de taken van de raad voor de Vervoerregio. Lees meer over de regioraad.

      Hulp bij vertalen

      Hieronder vind je de link naar de handleiding hoe je deze pagina vertaalt in de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans. 

      Vertalen - translate -  يترجم  - traducir

      Vragen?

      Heb je vragen? Stuur dan een mail naar mensenovermetro@vervoerregio.nl.