Iedereen moet mee kunnen doen aan maatschappelijke activiteiten, ongeacht je leeftijd, fysieke of mentale beperking, sociaaleconomische status of waar je vandaan komt. Verkeer en vervoer speelt hierbij een belangrijke rol. Daarom zetten we ons in om de toegankelijkheid van het openbaar vervoer te verbeteren, voor álle reizigers en in het bijzonder voor reizigers met een toegankelijkheidsvraag. Inclusieve mobiliteit betekent rekening houden met de verschillende behoeften van verschillende groepen reizigers zoals de snelle forens, ouders met kinderwagens, ouderen en mensen met een toegankelijkheidsvraag.
Iedereen heeft baat bij inclusieve mobiliteit. Een toegankelijke metro waar ruimte is voor reizigers in rolstoel, is ook een metro waarin reizigers met een rolkoffer of fiets in kunnen. Of een oudere in een rollator. Duidelijke reisinformatie in begrijpelijke taal, zowel in de app als op haltes en stations, helpt alle reizigers goed op weg. Ov waarin iedereen zich welkom voelt, geeft een prettige reis ongeacht wie je bent. Daarom investeert de Vervoerregio in fysieke toegankelijkheid zoals (rolstoel)toegankelijke trams, metro's en bussen, fietsenstallingen, liften en roltrappen, vrijwilligersvervoer en (looproutes naar) toegankelijke haltes. Ook investeren we in mentale toegankelijkheid, bijvoorbeeld door reisinformatie te geven in duidelijke taal en hulp van een OV-coach te bieden aan reizigers die zelfstandig willen leren fietsen of reizen met het ov. We vragen vervoerders om gastvrij ov aan te bieden, zodat je als reiziger je welkom voelt ondanks gender, etniciteit, nationaliteit, leeftijd, sociaal niveau, fysieke of mentale gesteldheid of religie. En we proberen rekening te houden met verschillen tussen wat reizigers kunnen betalen voor het ov. Zo zoeken we naar oplossingen zodat iedereen in de Vervoerregio kan reizen zoals je wilt.
Over toegankelijk ov is nog niet alles bekend. We leren iedere dag bij. Daarom doen we verschillende onderzoeken, bijvoorbeeld naar tarieven. En blijven we in gesprek met belangenorganisaties zoals cliëntenbelang. Met het beleid wat we maken willen we vooroplopen, zodat de regio steeds toegankelijker wordt en we een inspiratie vormen voor onze partners.