Het nieuwe metronetwerk in 2027
Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden de metro’s vanaf 2027 op de meeste trajecten vaker. Om dit voor elkaar te krijgen verandert het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.
Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. In de eerste helft van 2025 waren er meerdere bijeenkomsten voor bewoners, organisaties en (stadsdeel)raden om mee te denken, zorgen te uiten en vragen te stellen. Experts van de Vervoerregio en GVB vertelden waarom het metronetwerk wordt aangepast. Ook was er gelegenheid om persoonlijk in gesprek te gaan met experts. Alle input is terug te vinden in de onderstaande verslagen.
In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.
Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt in het najaar van 2025 door het dagelijks bestuur gekozen om in 2027 te gaan rijden. Het gaat om de metrolijnen M50, M51, M53 en M54. Voor de opties geldt:
Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als er vanuit ander (openbaar) vervoer wordt overgestapt op de metro. Het kan zijn dat een extra overstap nodig is om op de bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee reizigers naar de bestemming kunnen komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden.
Hierboven staat het metronetwerk van nu. In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.
Bekijk je de plattegronden van de verschillende metrolijnen liever als document? Klik dan hier.
Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
Halte Van der Madeweg wordt een belangrijk knooppunt in het nieuwe metronetwerk van Amsterdam. Bekijk hieronder de video.
In dit document vind je meer informatie over de technische uitwerking van GVB.
Bekijk je de tijdlijn liever als document? Klik dan hier.
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio bestaat uit drie leden: de wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten Zaanstad, Haarlemmermeer en Amsterdam. Zij vervullen de taken van het college van burgemeester en wethouders voor de Vervoerregio. De voorzitter is gekozen door de leden van het dagelijks bestuur. Ze vergaderen een keer per drie weken. Lees meer over het dagelijks bestuur.
De regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en telt 49 leden. De raden van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers vanuit de eigen raad (inclusief de voorzitter) en de wethouders van hun gemeente. Het aantal leden is naar verhouding van aantal inwoners verdeeld. Zij vervullen de taken van de raad voor de Vervoerregio. Lees meer over de regioraad.
Hieronder vind je de link naar de handleiding hoe je deze pagina vertaalt in de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans.