Jouw metro, jouw mening: denk mee over de toekomst van de metro in Amsterdam
Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen. Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Om dit voor elkaar te krijgen verandert er het een en ander in het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen uiteindelijk voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.
We nodigen geïnteresseerden graag uit voor een van onze bijeenkomsten. De precieze locaties en adressen staan op deze pagina. Aanmelden is niet nodig.
Komen deze momenten niet uit? Dan kun je ook naar een andere bijeenkomst in een ander stadsgedeelte of gemeente.
Bewoners uit bijvoorbeeld Weesp en Driemond kunnen ook aansluiten bij de bijeenkomsten in Zuidoost, Diemen en Ouder-Amstel. Bewoners van noord en centrum kunnen aansluiten bij bijvoorbeeld bij Zuid & Oost.
In april organiseren we bijeenkomsten voor bedrijven, (maatschappelijke) organisaties en ondernemers. Halverwege maart nodigen wij belanghebbenden uit. Ben je als organisatie niet uitgenodigd, maar wil je toch meedenken? Stuur dan een mail naar mensenovermetro@vervoerregio.nl.
Stadsdelen en gemeenten
In mei en juni gaan we in gesprek met (regio)raadsleden en bestuurders van stadsdelen en gemeenten.
Het webinar van 4 maart 2025 is geweest. Tijdens de livestream legden experts van de Vervoerregio en GVB uit waarom we het metronetwerk gaan aanpassen en lichtten we de vier varianten en de planning toe.
Kijk het webinar terug :
Online vragenlijst
Kun je niet bij één van de bijeenkomsten zijn? Vul dan de online vragenlijst in. Dit kan van 17 februari 2025 tot en met 31 maart 2025.
Hulp bij vertalen
Hieronder vind je de link naar de handleiding hoe je deze pagina vertaalt via de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans.
Vertalen - translate - يترجم - traducir
Plattegronden en tijdlijn als document
Bekijk je de plattegronden over de verschillende metrolijnen en de tijdlijn liever als document? Klik dan op de link naar het document Plattegronden en tijdlijn tot en met 2027 (pdf).
Contact
Contact? Stuur een mail naar mensenovermetro@vervoerregio.nl.
Als er een bijeenkomst is geweest, plaatsen wij hier het verslag.
Er komt veel kijken bij het aanpassen van de routes van de metro en het verhogen van het aantal keer dat de metro rijdt. Daarom nemen we jouw (reis)ervaringen en ideeën graag mee zodat wij een zorgvuldige keuze kunnen maken. Dus, reis je regelmatig met het openbaar vervoer en vooral met de metro? Denk dan mee over hoe wij de plannen voor het aanpassen van het metronetwerk (de metrolijnen M50, M51, M53 en M54) nog beter kunnen maken. Wat zijn jouw wensen, zorgen en vragen? Waar zie jij kansen? Wat is voor jou belangrijk als je met de metro reist?
In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.
Dát we het metronetwerk gaan aanpassen staat vast. Daarom hebben wij vier opties uitgedacht waarop wij het metronetwerk kunnen aanpassen. Eén van deze vier uitgewerkte opties wordt uiteindelijk gekozen om in 2027 te gaan rijden. Voor de opties geldt:
Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als je vanuit ander (openbaar) vervoer overstapt op de metro. Het kan wel zijn dat je een extra overstap nodig hebt om op jouw bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee jij naar jouw bestemming kunt komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden.
Hierboven staat het metronetwerk van nu. In onderstaand overzicht staat per optie wat er verandert en wat dit voor reizigers betekent. Metrolijn 52 gaat in geen van de opties anders rijden.
Bekijkt u optie 1 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 1 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
Bekijkt u optie 2 liever als document? Klik dan op de link naar plattegrond optie 2 metrolijnen (pdf) om het te downloaden.
Bekijk je de tijdlijn liever als document? Klik dan op de link naar de tijdlijn (pdf) om het te downloaden.
Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio bestaat uit drie leden: de wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten Zaanstad, Haarlemmermeer en Amsterdam. Zij vervullen de taken van het college van burgemeester en wethouders voor de Vervoerregio. De voorzitter is gekozen door de leden van het dagelijks bestuur. Ze vergaderen een keer per drie weken. Lees meer over het dagelijks bestuur.
De regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio, telt 49 leden. De raden van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers vanuit de eigen raad (inclusief de voorzitter) en de wethouders van hun gemeente. Het aantal leden is naar verhouding van aantal inwoners verdeeld. Zij vervullen de taken van de raad voor de Vervoerregio. Lees meer over de regioraad.