Tekst (2 kolommen)

Mensen over de metro

Het nieuwe metronetwerk in 2027

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio heeft besloten dat eind 2027 de metrolijnen 50 en 53 aan elkaar worden gekoppeld (optie 1). Het dagelijks bestuur had keuze uit vier opties. De gekozen optie heeft grote voordelen en relatief gezien de minste nadelen. De aanpassingen zorgen voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden. Het nieuwe netwerk past hierdoor bij de groei van de stad en de regio. Ook wordt er zo’n 20 tot 30 miljoen euro extra geïnvesteerd in het ov en de sociale veiligheid in Zuidoost, Ouder-Amstel en Diemen.

Wij bedanken alle reizigers, bewoners, organisaties en (stadsdeel)raden voor de waardevolle input. Mede dankzij alle gesprekken, vragen, zorgen en ervaringen heeft het dagelijks bestuur een gedegen besluit kunnen nemen. Het ophalen van alle informatie was onderdeel van het dialoogtraject dat begin dit jaar startte. Tijdens bijeenkomsten en online talkshows konden geïnteresseerden meedenken, zorgen uiten en vragen stellen. Ook vulden meer dan 7.000 reizigers volledig de online enquête in. Wil je alles weten over de vier opties die zijn vergeleken? Lees dan de beslisinformatie hieronder.

Lees hier het persbericht

Collage van portretten van mensen
Tekst (2 kolommen)
Tekst (1 kolom)

De voor- en nadelen van optie 1

De metrolijnen 50 en 53 worden dus aan elkaar gekoppeld. In plaats van de metro vanuit Gaasperplas naar centraal, kunnen reizigers vanuit Zuidoost met de metro naar Nieuw-West reizen zonder over te stappen. Deze optie heeft grote voordelen en relatief gezien de minste nadelen. Zo kan de metro vaker rijden en kunnen er meer reizigers worden vervoerd. Ook hoeven er minder metro’s op hetzelfde spoor te rijden. Hierdoor kunnen incidenten en vertragingen sneller worden opgelost. Ook zijn er het minst aantal overstappers op station Van der Madeweg. De overstap is toegankelijk. Tot slot wordt deze optie ervaren als het minst sociaal onveilig en heeft het ook het minst financiële impact. Alles bij elkaar opgeteld is dit de beste optie voor de (metro)reiziger. 

De nadelen worden vooral ervaren in Amsterdam Zuidoost, Diemen en Ouder-Amstel. Hiervoor is een maatregelenpakket ontwikkeld voor het ov en de sociale veiligheid. Zo krijgt station Van der Madeweg een upgrade, worden de looproutes naar haltes verbeterd en start er een onderzoek naar het verlengen van tramlijn 19.  

Waarom gaan er ook alweer routes veranderen?

In de tunnel ('de Oostbuis') op het traject Amsterdam Centraal - Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor. Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.

Afbeeldingen (alleen headers)
Tekst (1 kolom)

Over het dagelijks bestuur en de regioraad

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio bestaat uit drie leden: de wethouders Verkeer en Vervoer van de gemeenten Zaanstad, Haarlemmermeer en Amsterdam. Zij vervullen de taken van het college van burgemeester en wethouders voor de Vervoerregio. De voorzitter is gekozen door de leden van het dagelijks bestuur. Ze vergaderen een keer per drie weken. Lees meer over het dagelijks bestuur.

De regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio en telt 49 leden. De raden van de betrokken gemeenten kiezen zelf hun vertegenwoordigers vanuit de eigen raad (inclusief de voorzitter) en de wethouders van hun gemeente. Het aantal leden is naar verhouding van aantal inwoners verdeeld. Zij vervullen de taken van de raad voor de Vervoerregio. Lees meer over de regioraad.

Hulp bij vertalen

Hieronder vind je de link naar de handleiding hoe je deze pagina vertaalt in de webbrowser. De handleiding is in het Nederlands, Engels, Arabisch en het Spaans. 

Vertalen - translate -  يترجم  - traducir