De Vervoerregio Amsterdam werkt samen met wegbeheerders en vervoerders aan het optimaliseren van een kwalitatief hoogwaardig OV-netwerk in Amsterdam en de regio. Aangezien het aantal OV-reizigers groeit moeten de beschikbare financiële middelen efficiënt worden ingezet om de bereikbaarheid op orde te houden.
De Investeringsagenda Mobiliteit omvat de benodigde investeringen in het bus-, tram en metronetwerk om de kwaliteit en efficiëntie van het openbaar vervoer te vergroten. Maatregelen die genomen worden zijn onder andere de aanpak van OV-knooppunten, infrastructurele aanpassingen en het realiseren van uitstootvrij openbaar vervoer. Daarbij werkt de Vervoerregio steeds meer vanuit de behoefte aan bereikbaarheid in een gebied in plaats van alleen vanuit OV, weg of fiets.
Voor maatregelen binnen Amsterdam werken GVB, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam nauw samen. In de rest van de regio werkt de Vervoerregio samen met haar regiogemeentes, de provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de vervoerders.
Het openbaar vervoer moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen, die per concessie worden vastgelegd in programma's van eisen. Hierin staan bijvoorbeeld eisen ten aanzien van stiptheid, aansluitingen, rituitval, reisinformatie, milieu-eisen en klantvriendelijkheid. Het publiek heeft inspraak op het ontwerp van een programma van eisen. De Vervoerregio controleert of de vervoerbedrijven de gemaakte afspraken nakomen en legt zo nodig boetes op. Bij zeer goede prestaties kan een bonus worden gegeven. Een aantal van de prestaties van de vervoerders kunt u bekijken op het OV-dashboard.
Een concessie is het exclusieve recht voor het uitvoeren van openbaar vervoer in een bepaald gebied. Er zijn vier concessiegebieden: Amsterdam, Amstelland-Meerlanden, Waterland en Zaanstreek. De concessies worden op basis van de Wet Personenvervoer aanbesteed en in het concessiegebied Amsterdam onderhands gegund.
Naast het concessiebeheer werkt de Vervoerregio aan vele andere verbeteringen van het openbaar vervoer. Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, veiligheid, beheer en onderhoud van de railinfrastructuur, reizigersinspraak, actuele reisinformatie, de introductie van R-net en de Lijnennetvisie 2018.